Jobsessive - the blogus

Design, new media, branding, fotografie, viata - impresii, ganduri, puncte de vedere.

Jobsessive - the blogus header image 2

Deschizatorul de sticle marca “Dacia”

March 4th, 2008 · 23 Comments

Noul logo Dacia?

Dacia a prezentat la Geneva noul model Sandero, care intra pe piata in iunie
Dacia a lansat marti, in premiera mondiala, la Salonul Auto de la Geneva, noul model Sandero, o masina in doua volume si cinci usi. Autoturismul va fi produs la uzina Dacia de langa Pitesti, incepand din luna mai, urmand sa ajunga la vanzare pe piata locala in iunie, conform lui Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia.

Intr-adevar, cine zicea ca va fi un mix intre Nissan, Renault si Dacia a avut dreptate. Pare o gluma stranie, cheap, dar cine stie - asa cum am mai zis-o, poate nu cunoastem in intregime subiectul si premisele, ca sa putem sa intelegem rezultatele. Cert e ca la prima vedere am impresia ca am sa-mi desfac sticlele de bere cu un logo Dacia. Pe bune. Detalii pe Dacia Sandero.

Tags: Puncte de vedere · Branding · Romania black and white

23 responses so far ↓

  • 1 Ridic sprânceana » Vechituri » Bere? // Mar 4, 2008 at 8:31 pm

    […] m?i! E vorba de o po?et?, întoars?, ce-i drept, dar e o po?et?. Doar e o ma?in? pentru […]

  • 2 Anonimul anonim // Mar 4, 2008 at 9:07 pm

    ” Pare o gluma stranie, cheap”

    “A-ti vedea lungul nasului e o treaba!”, zicea odata cineva.

  • 3 Ciprian Gavriliu // Mar 5, 2008 at 9:17 am

    Deci nu sunt singurul care îl vede ca desf?c?tor :).

  • 4 Opinii despre logo-ul Dacia in blogosfera | Marius Sescu // Mar 5, 2008 at 10:35 am

    […] Nicu Pahomi Adi Mironescu Ciprian Gavriliu Piticu Jobsessive Adrian Boioglu […]

  • 5 Jobsessive // Mar 5, 2008 at 12:16 pm

    @ Anonimul anonim: precum observi, incerc sa fiu onest si sa-ti postez un comentariu care poate nu-mi pica prea bine. Asta inseamna ca-ti accept si iti respect punctul de vedere.

    Acum urmeaza intrebarile:

    1. Tu il intelegi si il respecti pe-al meu?

    2. Comentariul tau este on-topic?

    3. Daca chiar ai curajul unei opinii, de ce nu-mi spui cine esti? (asta, vis-a-vis de nickname-ul pe care l-ai folosit).

  • 6 Jobsessive // Mar 5, 2008 at 12:31 pm

    @ Ciprian: pai cand l-au vazut colegii in agentie, au sarit din prima cu remarci gen “oare se livreaza cu tot cu bere?!” … e chiar flagranta asemanarea … si daca stau sa ma gandesc bine, si Peugeot are o forma trapezoidala cu varful in jos, care “tine” leul pe masca masinii … oricum e straniu.

    Ar fi interesant de vazut/citit/aflat mai multe despre procesul care a condus la acest rezultat - si atunci poate am intelege mai bine solutia adoptata.

  • 7 ANdrei // Mar 6, 2008 at 2:01 am

    sincer … masina pare ok … logo-ul..zic eu e destul de fain … nu prea am mai vazut chestii de genul asta pana acum da in fine , de laudat noul aspect al volanului si sa speram ca va fi claxon pe volannnnn :))) : http://www.automotorclub.com/articole-2008/dacia-sandero-cu-noua-sigla-dacia/

  • 8 Stefan // Mar 6, 2008 at 8:54 pm

    Numai eu vad fatza zâmbitoare?

  • 9 Jobsessive // Mar 7, 2008 at 10:03 am

    :) asa se pare, Stefan. Poate esti tu asa mai optimist din fire :)

  • 10 skorpion // Mar 7, 2008 at 12:10 pm

    salut, tocmai am lansat concursul campanie anti sigla dacia sandero :)
    http://skorpionblog.wordpress.com/2008/03/06/noua-sigla-dacia-sandero-desfacator-cu-concurs/

  • 11 Stefan // Mar 7, 2008 at 12:22 pm

    De identitatea Dacia se ocupa tot Reply, sau doar de comunicare?

  • 12 iulian avasiloaia // Mar 12, 2008 at 8:07 pm

    “Pare o gluma stranie, cheap”

    Prin vazutul lungului nasului ma refeream la faptul ca portofoliul tau/al agentiei tale pe identitate nu prea iti da dreptul sa critici la modul ala noul logo Dacia.

    Una e sa zici ca nu-ti place (si sa argumentezi) si alta e sa arunci afirmatii ca cele de mai sus, fara sa si explici de ce logoul e cheap/facut in gluma.

  • 13 Jobsessive // Mar 12, 2008 at 8:36 pm

    Iulian, imi cer scuze daca am fost foarte franc (si nu neaparat diplomatic) in povestea asta. De asemenea, imi cer scuze daca portfolio-ul The Adgency nu este pe placul tau (cu toate ca, de regula, avem reactii bune in ceea ce il priveste). Si poate ai sa te miri, dar respectivul portfolio chiar produce clienti. Acum, in paranteza fie spus, nici noua nu ne plac toate lucrarile tale, dar asta nu inseamna ca trebuie sa-ti judecam afirmatiile prin prisma acestor lucrari.

    Sincer, nu mi s-a parut mandatory sa explic “de ce”. Poate si pentru faptul ca motivul este evident (vezi toate sursele de informatie care categorisesc aceasta realizare drept o unealta foarte utila iubitorilor de arome de hamei). Ba mai mult, afirmatia nu a fost facuta la modul absolut, categoric - precum poti sa vezi in postul respectiv, am recunoscut ca nu cunosc toate premisele care au condus la acest rezultat, ca sa pot sa-l judec la 360. Dar se pare ca fiecare citeste doar ceea ce-i convine, nu-i asa? ;)

    Probabil vedem intr-un mod foarte diferit lucrurile. Tu crezi ca, pentru a avea un punct de vedere, ar trebui sa ai un portfolio special. Asa credeam si eu, intr-o vreme…

  • 14 iulian avasiloaia // Mar 13, 2008 at 10:05 pm

    Puncte de vedere poti sa ai cu sau fara portofoliu, nu-i asta problema, dar cand e vorba de sustinut un punct de vedere cu altceva decat argumente (care in cazul da fatza lipseau), lipsa unui portofoliu relevant, a unei dovezi relevante ca nu faci afirmatii la intamplare, nu prea te ajuta. Daca la asta mai punem la socoteala si faptul ca majoritatea celor care au sarit la gatul logoului au facut-o din inertie si la fel, fara nici un argument, ci doar asa, ca sa-si dea cu parerea, nu vad de ce te-ai lua dupa ei.

    Exemplu: eu zic ca logoul e OK, dat fiind faptul ca piata Dacia e tot mai mult una internationala, logoul cu scutul+scrisul cu reminiscente chirilice nemaiavand asa de multa relevanta. In locul lui a aparut un logo ceva mai modern, nu neaparat cel mai stralucit, dar un logo care-si face treaba. Pentru cei care tanjesc totusi dupa partea de traditie, puteti observa elementul care incadra logoul la vechea Dacia 1300: http://www.1ro.de/dacia/images/dacia-1300-logo-f.jpg , element care se pare ca a fost inglobat in noul logo.

    Reluand, esti de parere ca logoul e cheap, in gluma, pentru caaa…

  • 15 Jobsessive // Mar 14, 2008 at 12:15 pm

    Iulian, fara suparare, dar nu m-am luat dupa nimeni. Comparatia a fost o reactie aproape fiziologica, primara, bruta, “la rasul ierbii” - fara nici un filtru. Cu alte cuvinte, SINCERA, DIRECTA, fara menajamente. Daca stai sa te gandesti ca brandingul este exact stiinta aia care coreleaza reactiile si perceptiile oamenilor in raport cu anumite entitati (companii /produse / servicii / you name it), faptul ca (extrem de) multa lume a vazut un desfacator de sticle in logo-ul Dacia ar trebui sa ridice anumite intrebari, atit echipei care l-a gandit, cat si beneficiarului. In clipa asta ma gandesc ca poate chiar asta s-a urmarit… “Dacia - mergem la o bere?”

    (Ulterior, am vazut ca multe bloguri vorbeau intr-un mod similar despre respectivul logo, si ca fusesem prins in trackbackuri si alte posturi pe subiect…)

    In plus, ar trebui sa tinem cont si de faptul ca targetul de vanzari Dacia nu il reprezinta cunoscatorii de design, ci marea masa de posibili conducatori auto … iar aia nu vor sta sa judece logo-ul Dacia prin considerentele pe care le-ai enumerat foarte bine in comentariul tau (in care foarte diplomatic zici ca “nu neaparat cel mai stralucit”) …

    Reluand, nu cred ca am afirmat ca logo-ul ESTE ci ca MI SE PARE “o gluma stranie, cheap” - si asta, pentru caaaaaa…

    1. ma duce cu gandul mult prea repede la alte obiecte (deschizator, racleta) decat identitati de companie producatoare auto.

    2. mi se pare o zona mult prea batuta de altii din aceeasi industrie (shape-uri cu beveluri si trapezul rotunjit rasturnat) si din cauza asta destul de generica - chiar anonima.

    3. mi se pare un mix realizat “pentru fratele mai mic si mai sarac” (si asta imi creeaza o senzatie de disconfort)

    Daca (si zic DACA) ar fi fost dupa mine, as fi mers pe elemente de heraldica (chiar daca asta ar fi insemnat o “nationalizare” a autoturismului), cu sanse mai puternice de diferentiere si de sugerare a calitatii (lucrand de exemplu cu acvila din logo-ul vechi pe care l-ai amintit, chiar daca - mizand pe acest tip de reprezentari - ar fi fost posibil sa sugereze o alta clasa de confort).

    Bottomline, mi se pare un logo pur si simplu lucrativ, usor “mecanic” (ar fi aratat la fel si pe surubelnite si pe niste chei franceze), pus acolo ca sa inlocuiasca ceva existent, dar fara sa faca un salt semnificativ din punct de vedere al imaginii. Adica un logo care ar fi fost trecut cu vederea, daca nu l-ar scos din anonimat asemanarea (pur intamplatoare?) cu deschizatorul de care aminteam la inceputul acestei discutii.

    PS - cand vad ce s-a incins postul asta, ma gandesc ca ar fi fost minunat sa ajung la meetingul cu reprezentantii Dacia de lunea trecuta, la care ma invitase Cristi Manafu; cu siguranta as fi aflat mai multe detalii din interiorul povestii, si as fi fost in stare sa vin cu mai multe elemente de care sa ne legam in dezbatere. Ma intreb daca nu au aparut intre timp pe bloguri mai multe detalii referitor la povestea asta.

    [ later edit: http://manafu.blogspot.com/2008/03/events-cum-fost-la-conferinta-dacia.html ]

  • 16 CM // Mar 14, 2008 at 2:19 pm

    de multe ori ne grabim sa judecam lucrurile la prima impresie/ vedere…

    ma intreb daca cineva vede ca logo-ul VW seamana cu un capac de canal sau ca cel al Renault e furat dupa Coloana Infinitului. stiu, e exagerat, dar poate cineva a vazut asta sau s-a gandit la asemanarile acestea.

    ce ma mira este ca vad multi specialisti in design care s-au grabit sa adopte reactia populara sau au avut-o si ei fara sa vada dincolo de acea poza.

    s-a uitat cineva sa vada cum arata de fapt logo-ul pe masina? arata altfel.

    s-a gandit cineva ca ei au cautat o abordare mai degraba functionala decat estetica?

    ce cred ca ii bucura pe cei de la Dacia e faptul ca au de luptat cu o singura perceptie, cea a desfacatorului… si probabil o vor depasi cand va aparea pe strazi prima masina.

    mi-ar fi placut sa imi invit toti prietenii din design la intalnirea cu Dacia. din pacate multi sunt in tara si ar fi fost greu sa ajunga.

    am facut acea intalnire si cu bloggeri si cu oameni de design tocmai pentru a gasi raspunsuri la multe intrebari vehiculate pe bloguri.

    Dacia a inteles importanta parerii specialistilor si a bloggerilor si ne-a sustinut ideea de eveniment.

    am avut o ora programata pentru debate. am ajuns la aproape 2 ore.

  • 17 Jobsessive // Mar 14, 2008 at 4:06 pm

    Cristian, probabil te referi la ceilalti. Personal, nu m-am grabit sa o adopt (asta ar insemna ca am preluat-o de undeva) ci pur si simplu am emis parerea intr-un mod foarte sincer, fara sa am habar de ce spune blogosfera. Nu stiu de cate ori este nevoie sa o repet :(

    Probabil era mai safe sa “adopt” (ca multi alti “specialisti”) o pozitie foarte diplomatica, in care sa nu zic nici de bine, nici de rau - adica sa emit genul de pareri care nu duc niciunde, si care nici nu-ti pericliteaza pozitia comfortabila in peisaj.

    NU, multumesc, nu e genul meu de abordare.

    PS - ma bucur ca debate-ul a fost un succes, si in acelasi timp imi pare foarte rau ca nu am ajuns - cred ca era un prilej de imersiune completa in microuniversul care a ajuns sa genereze noua reprezentare Dacia. Vreau sa-ti multumesc insa pe aceasta cale pentru invitatia pe care mi-ai facut-o!

  • 18 Jobsessive // Mar 14, 2008 at 4:19 pm

    @ Cristian - de fapt, nu ne grabim sa judecam lucrurile la prima vedere. E un proces cvasi-instantaneu de etichetare (foarte bine-determinat dpdv stiintific, cica dureaza vreo 25-30 sec), pe care industria de comunicare il cunoaste si il foloseste (a se citi “manipuleaza”) cu varf si indesat. E un proces care se intampla “indubitabil” de fiecare data cand intram in contact cu lucruri noi - si se numeste “prima impresie”.

  • 19 cm // Mar 14, 2008 at 4:34 pm

    da, stiu faza cu prima impresie… insa eu cred - si m-am ars de multe ori - ca nu trebuie sa ma arunc din prima si sa emit anumite judecati.

    si eu am fost mirat de abordarea lor, dar am asteptat sa vad cum arata si pe masina. trebuia sa existe o ratiune in spatele noului logo.

    cred ca e important sa cautam intotdeauna motivul si la fel de important sa nu aruncam usor cu cuvinte grele.

    nu ma refer la tine. in general vorbesc.

    chiar crede cineva ca cei de la Dacia / Renault au aprobat ceva care sa nu functioneze pentru ei?

  • 20 iulian avasiloaia // Mar 14, 2008 at 8:31 pm

    Richard, la asemenea punct de vedere, nu mai am nimic de comentat :)

    Nu zic ca nu ar fi aratat mai ok cu o tenta “nationalizata”, dar in cazul asta, comunicarea Dacia in strainatate ar fi trebuit sa fie ceva mai complexa, sa ofere o explicatie pentru nationalul si traditionalul ala. Asa, e un “ceva” simplu, fara batai de cap, o chestie de care poti lega mai usor calitati gen “tanar”, “dinamic”, “urban” etc.

    Apreciez ca ai argumentat si scuze daca am sarit mai tare, dar deja cedam nervos cu fiecare blog nou pe care doar aparea o parere la adresa logoului si nimic mai mult.

  • 21 Jobsessive // Mar 15, 2008 at 11:02 am

    @ Cristian: cu siguranta ca au existat motive pentru care s-a ajuns la forma respectiva - de asta imi pare asa de rau ca nu am ajuns la discutii (dar asta e situatia, pipeline-ul de proiecte e “inrosit” de la inceputul anului, nu avem suficienti oameni ca sa acoperim tot ce vine spre noi in acest moment, e cam nebunie…) Stiu ca parerile emise la prima vedere pot sa (te) arda, dar eu cred ca au fost sincere (indiferent daca le-am emis eu sau altii) si de asta ar trebui cuantificate de Dacia - pentru ca, vrand-nevrand (mai mult vrand, sunt convins) au beneficiat de un focus-grup imens numit “blogosfera”. Oricum, pentru targetul pe care il vizeaza Dacia, logo-ul/identitatea are o influenta nesemnificativa in mixul de elemente care vor genera cumpararea (gen caracteristici fizice - culoare, dimensiuni, finisaje, sau consum, sau pret, etc). La logo ne uitam doar noi, pentru ca ne pasioneaza subiectul. :) :)

    @ Iulian: nu trebuie sa-ti ceri scuze, reactia e pina la urma justificata; am trait si eu senzatia asta de “acreala” in urma citirii prea multor comentarii similare vis-a-vis de un subiect sau altul (si de multe ori preferam sa-l ignor dpdv blog). Ma bucur ca, macar pe calea asta, am intrat in dialog :)

  • 22 Sandero. Dacia Sandero « Profil virtual // Jun 28, 2008 at 7:31 pm

    […] sunt eu primul care a observat c? logoul Dacia Sandero prezint? elementele împrumutate de la logo-ul Dacia 1300, dar pot s? […]

  • 23 Cosmin C // Jul 11, 2008 at 10:55 pm

    da..
    intamplator am dat peste acest blog..si chiar mi s-a parut interesanta discutia.

    marea problema a celor de la Dacia (sau ce marca o fi de fapt..Renault..Nissan) este de fapt produsul in sine,si nu logo-ul sau mai stiu eu ce..culoarea..samd.

    lucrurile care deranjeaza cel mai mult la Dacia si “noile” modele ale acesteia sunt lipsa originalitatii si a calitatii..

    spun “lipsa originalitatii” datoria faptului ca ultimele modele sunt de fapt niste copii (a se citi ca pluralul cuvantului “copie”): Logan dupa Renault Symbol, iar Sandero - Renault Clio 3.

    ideea este de fapt o redesenare,o re-editare, a modelelor celor de la Renault, dar la “standarde romanesti”, pentru cetateanul nostru de rand, si aici tin sa exemplific aceste “standarde romanesti” : lipsa simtului estetic, plastic infect, “longevitate” (dupa 100.000 km rulati poti spune ca esti posesorul unei carute), motorizari slabe (era frumos sa vedem un motor 1,8 ca varianta sport/premium a Loganului).

    surpinzator este “visul” celor de la Dacia de a fabrica si vinde produsele lor in afara.chiar sunt curios cand vor fi tari ca Italia, Franta, Germania ..sufocate de modele Dacia, asa cum suntem noi de ale lor..

    revenind on-topic, cu scuzele de rigoare pentru off-ul de mai sus, noul logo nu mi se pare “dezgustator”, cum spun unii.
    poate intradevar seamana cu un desfacator de bere, o poseta, un closet..dar totusi tind sa cred ca este o contopire a vehiului logo Dacia,cel de la Logan, si a celorlalte 2 logo a marcilor din spatele ei: Renault si Nissan.in acelasi timp, Iulian a punctat foarte bine asupra logo-ului de pe 1310.. este o asemanare izbitoare in unele privinte..

    imi cer scuze inca o data pentru off-topic, si no offence, daca citeste vreun angajat Dacia blog-ul asta :))

Leave a Comment